a.) vývin slovenskej prózy v 80-tych s 90-tych rokoch 20. stor. :
V 80-tych rokoch sa presadzujú kratšie prozaické diela, začínajú sa uvoľňovať pomery s nástupom Gorbačova k moci a po roku 1989 sa do kontextu slovenskej prózy vracajú všetky prózy. V 90-tych rokoch badáme nástup mladej generácie prozaikov (P. Pištánek, V. Pankovčin …).
b.) analyzuj slovenské a české dielo na základe vlastného čítania :
Slovenská literatúra
VINCENT ŠIKULA S Rozarkou
Je príbeh Ondreja, ktorý sa stará o Rozarku, ktorej umrela mama. Rozarka má 18 rokov a je mierne duševne zaostalá. Kvôli opatere musel zmeniť zamestnanie a opustiť priateľov. S Rozarkou prežíva ťažké aj ľahké chvíle. Zároveň sa stará ešte o svojho otca, o ktorého sa predtým starala Rozarkina mama. S Rozarkou spomína na krásne detstvo, keď ako malý chalan strieľal s gumipuškou po vtákoch a zároveň spomína na príhodu s učiteľom prírodopisu, s ktorým sa pohádal a nakoniec si vydobyl svoju pravdu. Rozarka nerada večer spávala a Ondrej jej musel rozprávať rozprávky, až mu to liezlo nervami a až mal chuť Rozarku vybiť, ale nemal odvahu. Keď Ondrej kúpil fľašu vína, spolu s Rozarkou išli za otcom do Čabraku. Viedla tam len poľná cesta a zaspomínal si aký mali veľký statok. Keď prišli k otcovi ani ich nepozdravil, ani neuvítal a otec bol akoby nahnevaný a Ondrej nevedel, či na neho alebo niekoho iného. Po monotónnom rozhovore, v ktorom sa otec len sťažoval odišli naspäť do mesta. Po dlhšom rozmýšľaní sa Ondrej rozhodol, že pošle Rozarku do ústavu. Ondrej si myslel, že Rozarka bude nariekať, ale ona to brala ako normálnu vec. Len sa veľa vypytovala. Keď nastal okamih rozlúčenia, Ondrej sa zabudol s Rozarkou rozlúčiť a sestrička mu podala len prázdne kufre a Rozarku už viac nevidel.
„Vyšiel som s tými prázdnymi kuframi a nevedel som, na ktorú stranu sa obrátiť.“
Hl. postavy: Rozarka, Ondrej, otec ….
Kompozícia: je poviedka, ktorej základ tvorí vzťah dvoch ľudí Ondreja a Rozárky. V diele sa nachádza veľké množstvo dialógov a „rozprávok“ – spomienok na detstvo.
Hl. myšlienka: Autor poukázal na citovú väzbu medzi Ondrejom a Rozárkou, zároveň poukázal na to, že sa Ondrej dokázal vzdať zamestnania a starých priateľov pre dobrú vec.
Prostredie: mestečko Šenkvice.
Česká literatúra
OTA PAVEL Omyl a jiné povídky
Poviedka: Jak to člověk prohrál a potom vyhrál
Autor opisuje medziľudské vzťahy, pričom ich vykreslil na chovaní belgického cyklistu van Ivensa. Van Ivens sa zveruje, že počas závodov sa nechoval častokrát športovo, pričom sa priznáva k mnohým zlým skutkom. Napríklad počas závodu pýtal od iných cyklistov vodu, ktorú im vypil, ale mal vlastnú a potom sa choval povýšenecky. Toto bol jeden z tých ľahších prehreškov, ale priznal sa aj k takému, kedy počas závodu sa odpojil od vedúcej skupiny spolu so Švajčiarom, Čechom a Bulharom, a van Ivens sa na Bulhara nahneval, pretože sa nechcel striedať na špici, aby rozrážal vzduch. Preto situáciu zobral do vlastných rúk a na mieste, kde nebol žiadny divák Bulhara sotil, čím ho vyradil. V záverečnej etape, v ktorej ostal len van Ivens a český závodník Žán strhli veľký boj o víťazstvo, v ktorom vyhral van Ivens a tým „ponížil“ Žána, ktorý tu bol doma. Ale v záverečnej etape závodu sa proti van Ivensovi vzopreli všetci cyklisti, začali ho ignorovať, čím sa prepadol na dno závodného poľa a bol len rád, keď sa dostal do cieľa. A vtedy si uvedomil, že konal veľmi nespoločensky a sľúbil si zmenu chovania.
Autor však vykreslil aj tie krajšie stránky človeka v medziľudských vzťahoch, ktorý si vtom veľkom zhone života vie nájsť čas na vyjadrenie svojich citov k iným ľuďom.
Hl. postavy: autor, cyklista van Ivens
Kompozícia: je to poviedka skladajúca sa z 2 častí, obsahujúca rozprávanie príhod cyklistu van Ivensa a úvahami autora o medziľudských vzťahoch.
Prostredie: hotelová izba kde sa odohráva rozhovor
Hl. myšlienka: autor sa zamýšľal nad medziľudskými vzťahmi a vyzdvihol tých ľudí, ktorý si vedia v tomto zhone nájsť čas na vyjadrenie svojich pocitov.
Táto kniha obsahuje ešte tieto poviedky: Omyl, Na silnici k Vratislavi, Prokletý cyklista,
Pár kilometrú od Terezína, Hodinky s vodotryskem,
Nejhezčí den Daniela Gronssarda, O šířku gumy,
Skokani, Vlajka s medvědem, Žluté rúže,
Odpusť nám naše viny, Výstup na Eiger.
c.) znaky diskusného príspevku, diskusia o problémoch súčastnej mládeže :
Diskusia je usmerňovaný rozhovor, do ktorého vstupujú diskutujúci so svojimi diskusnými príspevkami. Diskusiu usmerňuje predseda, alebo predsedajúci.
Diskusný príspevok – diskutujúci v diskusii prezentujú vlastné názory vo forme diskusných príspevkov. Osnova DP: 1. Oslovenie
2. Nadviazanie na predchádzajúci DP, referát, prednášku …
3. Vyjadrenie vlastných názorov
4. Poďakovanie za pozornosť
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára